Interview met Gerben Verweij, Manager Technical support Viega.
“Digitalisering zal nooit de rol van het persoonlijke contact kunnen overnemen. Een datapool op basis van een classificatie als ETIM vereenvoudigt het delen van data rondom producten, maar wanneer het om specifieke producttoepassingen gaat, is het de fabrikant die blijft ondersteunen met zijn kennis.” Aan het woord Gerben Verweij, Manager Technical support Viega.
Viega is een Duits familiebedrijf waar inmiddels de vijfde generatie aan het roer staat. Het bedrijf is wereldmarktleider in de fabricage van een breed productassortiment voor de complete installatietechniek. Viega heeft tien vestigingen verspreid over de hele wereld, met meer dan 4500 werknemers. Het overgrote deel van de productie vindt plaats in Duitsland, maar specifieke landgerichte producten voor de Amerikaanse, Chinese en Indiase markt worden in hun eigen land geproduceerd. Verweij: “Als Viega stemmen wij materialen, techniek en comfort op elkaar af, en investeren in onderzoek en ontwikkeling, waarbij kwaliteit altijd de boventoon voert.”
ETIM als standaard
Over het gebruik van ETIM zegt Verweij: “Sinds enige tijd is ook Duitsland toegetreden tot ETIM, een classificatiemethode die veelal de standaard uitmaakt in Nederland, Scandinavië en Engeland. Met de ondertekening van het convenant ‘Bevorderen en versnellen van ETIM-classificatie’, geven producenten, groothandelaren en andere betrokken partijen aan te geloven in het op een uniforme manier inzichtelijk maken van productdata. ETIM maakt het mogelijk om producten op een standaard manier te classificeren. Uiteraard is het een groot voordeel te kiezen voor één standaard, want hoe meer bedrijven gebruikmaken van één systeem hoe eenvoudiger de uitwisseling.”
Op de vraag of de installatietechniek verder is in digitalisering dan de bouwmaterialenbranche zegt Verweij: “In de installatietechniek speelt de techniek een andere rol dan in de bouw. Wanneer het gaat om bouwmaterialen zit de techniek veel meer verscholen in de toepassing van bouwproducten in een gebouw. Of het nu gaat om een gevel, de fundering, binnenmuren of de afwerking van een gebouw, het is de architect die een bepaald ontwerp voor ogen heeft. In de installatiewereld draait het veel meer om verwarming, koeling of elektrotechnische installaties en toebehoren. Een gebouw moet in gebruik comfortabel zijn en de bewoner van alle gemakken voorzien. De installatiesector is al veel eerder begonnen met het standaardiseren van productinformatie, omdat men door de vele technische specificaties van de producten al aan het einde van de twintigste eeuw gestart is met een systeem om hier overzicht in te krijgen. Destijds werden keuzes veelal gemaakt op basis van de catalogus van de groothandel dat vooraan in de kast stond. Omdat men het gevoel had hierdoor te veel gestuurd te worden in een keuze, wilde men de blik te verruimen”
De rol van een datapool
“Je kunt niet alle kennis in een datapool stoppen. Je moet je de vraag stellen: wat is de rol van de datapool? Mijn mening is dat de productdata die een fabrikant deelt niet te gedetailleerd moet worden. Wanneer een architect, projectontwikkelaar of aannemer producten zoekt, trechtert hij de informatie op basis van een aantal kenmerken tot een shortlist. Op basis van deze shortlist wordt nader onderzoek gedaan naar de mogelijke toepassingen van het product en wordt er een product gekozen, vaak nadat de fabrikant is geraadpleegd. Vervolgens wordt het product ingekocht via de groothandel. Als Viega hebben we besloten om alles via de groothandel te leveren in een drie eenheid: fabrikant, groothandel, gebruiker. Als fabrikant zijn wij de bron en de beheerder van de informatie en bepalen wij hoe de producten gevonden kunnen worden in verschillende digitale catalogi en dossiers. Toch is mijn mening dat je nog zoveel data kunt delen, het persoonlijk contact zal altijd blijven. Bij complexe projecten die vragen om specifieke maatwerkoplossingen is het de rol van de fabrikant om kennis te delen over specifieke oplossingen en de prestaties in een specifieke toepassing in persoonlijk contact met de installateur.”
ETIM te gedetailleerd
“Soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een classificatie als ETIM te gedetailleerd wordt. Zo is een KIWA-certificering bijvoorbeeld van belang binnen Nederland, maar zal de rest van Europa daar veel minder oog voor hebben. “Het mag nooit zover komen dat we een situatie krijgen zoals bij de maaltijdbezorgdiensten dat degene die het meest betaalt, een hogere positie krijgt in de zoekmachines. De productspecificaties waarmee de kwaliteit en de meerwaarde van het product tot uitdrukking komt zal altijd het onderscheid moeten blijven maken en niet degene die het meest betaalt om gevonden te worden.” Aldus Verweij.
Productclassificatie en datapool
De fabrikanten die het HIBIN-convenant hebben ondertekend, geven aan dat zij het digitaal aanleveren van productinformatie aan bouwgroothandelsbedrijven allemaal op dezelfde manier zullen doen volgens de ETIM-classificatie. De keuze om productdata op dezelfde wijze te classificeren is nieuw voor de bouwsector en naar onze mening een stap voorwaarts. “Op deze manier spreken we allemaal dezelfde taal en wordt het delen van informatie eenvoudiger. De geclassificeerde informatie wordt vervolgens bijvoorbeeld ter beschikking gesteld via 2BA en artikelbeheer.nl. Dat zijn productportals voor groothandels en installateurs. Verschillende softwarepakketten voor de installateur zijn hieraan gekoppeld. Om als installateur efficiënt te kunnen opereren dienen product-, prijs- en voorraadinformatie snel beschikbaar te zijn. De datapool van 2BA biedt een hele goede oplossing, mede omdat 2BA met miljoenen producten en aanverwante groothandelsinformatie een heel compleet artikelbestand levert die gevoed wordt door en voor de branche”, aldus Gerben Verweij.
Product Informatie Management (PIM)
“Viega maakt intern gebruik van een eigen op maat gemaakt Product Informatie Management systeem. Dit systeem wordt gebruikt om bijvoorbeeld bovenstaande productportals van informatie te voorzien. PIM is belangrijk om de eigen, complexe productinformatie op een efficiënte manier te beheren. Systemen en oplossingen binnen de installatietechniek bestaan regelmatig uit een groot aantal combinaties of variatiemogelijkheden. Om al deze productspecificaties op een eenvoudige en eenduidige manier te beheren, te combineren en te communiceren naar verschillende kanalen, biedt een goed PIM-systeem de oplossing”, besluit Verweij. “Het gaat er niet op welk systeem je gebruikt, maar dat je een systeem gebruikt, waarmee je intern de data op één plek beheert en van daar uit distribueert. Op deze manier is de productdata zowel intern als bij de potentiële klanten altijd up to date.”
Comments are closed.