“De Corona-crisis biedt ons de mogelijkheid om onze manier van leven, maar zeker ook onze manier van zaken doen nadrukkelijk onder de loep te nemen. De grootste verandering zal intern binnen organisaties plaatsvinden en er zal een andere mindset komen. Vergader- en relatiestructuren, maar ook klantbenaderingen zullen anders worden”, zegt Roland Sleutjes, algemeen directeur van Wédéflex en bestuurslid Vereniging FBS. “We zullen straks spreken van de tijd voor 2020 en de tijd na 2020.”
Roland Sleutjes was in 2000 medeoprichter van de Vereniging FBS: “Ik weet nog dat ik destijds de oprichtingsacte mee heb mogen ondertekenen. Vanaf het prille begin onderkende ik het belang van de FBS, om te komen tot een goede beschikbaarheid en compatibiliteit van digitale fabrikantendata voor marktpartijen en een juiste data-uitwisseling tussen fabrikanten en marktpartijen in de bouw. Na 10 jaar nam ik afscheid als bestuurslid. Om later, in 2013, samen met Dennis Duffels en andere bestuursleden, opnieuw op de bok te springen toen de vereniging dreigde kopje onder te gaan. Uiteindelijk zijn we nu stappen verder dan we ooit waren. We behartigen vier disciplines; we hebben BIM-werkgroepen, zijn betrokken bij DigiDeal, betrokken bij de Wetkwaliteitsborging, en onderhouden contacten met tal van overheden; organisaties en klankbordgroepen. Centraal binnen de visie van FBS staat het behartigen van belangen van de fabrikanten; van klein tot groot, van groen tot rijp, met als uitgangspunt dat we baas blijven over onze eigen data.”
Goed door de crisis gekomen
Over de markt in deze Corona-tijd kan Roland Sleutjes ondanks alle beperkingen tevreden zijn: “Als Wédéflex, leverancier van duurzame bitumen dakproducten, zijn we tot nu toe goed door de crisis gekomen. De opdrachten lopen door en we hebben slechts een korte periode problemen gehad met de aanvoer van materialen vanuit Noord-Italië, waar onze productie is gevestigd. Toen in Italië Corona op zijn hevigst was ondervonden juist zij daar veel last van. Ik ben enorm trots op hen dat we dat al enige tijd achter ons hebben.”
Wédéflex belevert de markt via een uitgebreid dealernetwerk. “Wij streven ernaar te worden voorgeschreven in adviezen (renovatie) en bestekken. Deze laatste markt was aanvankelijk enkel in handen van architecten. De afgelopen jaren zagen we echter dat de ontwikkelende bouwers een steeds grotere regie van de nieuwbouw in handen kregen en de architect daarmee zijn werk zag wijzigen. Ook wij hebben toen onze marktbenadering verlegd rechtstreeks naar de uiteindelijke eigenaren, vaak woningbouwverenigingen”, zegt Sleutjes.
BIM/Bestekservice
Om in bestekken te worden voorgeschreven ondersteunt Wédéflex de voorschrijvers bij de realisatie van hun daksystemen met een eigen BIM Bestekservice. “Deze Wédéflex online bestekservice helpt bij het samenstellen van een op de projectsituatie afgestemde dakoplossing en zorgt voor een volledig uitgewerkte bestekomschrijving die eenvoudig kan worden opgenomen in het projectbestek. Alles wordt eenduidig in het bestek omschreven, waarbij rekening wordt gehouden met bouwfysica, windbelasting, bevestiging, garantie, etc.”, aldus Sleutjes, die eraan toevoegt dat Wédéflex naast het aandeel in de nieuwbouw het overgrote deel van hun markt wordt gerealiseerd binnen de renovatie.
Voor en na Corona
Terugkomend op de invloed van Corona zegt Roland Sleutjes: “Corona biedt ons de kans om met een andere blik naar onze organisatie te kijken. We kiezen bewuster of vergaderen wel strikt noodzakelijk is en gaan niet vergaderen om het vergaderen. Digitaal vergaderen werkt effectiever en efficiënter. We vergaderen een uurtje en daarna gaat iedereen weer aan het werk, zonder al die kilometers te maken. We moeten ons ook afvragen of al die kilometers wel noodzakelijk zijn? Moeten we wel met zijn allen tussen 7 en 9 ’s morgens de weg op gaan, of wellicht veel meer voor spreiding zorgen? Moeten we wel elke dag die honderden kilometers rijden naar kantoor en om relaties te bezoeken, of wellicht meer thuis en digitaal werken? Moeten we dat persoonlijke gesprek per se op kantoor voeren, of wellicht telefonisch, via zoom of kiezen voor een wandeling in het bos, die vaak veel meer creativiteit losmaakt? Persoonlijk denk dat alle ankerpunten worden herzien. Dat we los gaan komen van de gedachten zoals we het tientallen jaren hebben gedaan, maar dat het ook anders, efficiënter en daarmee goedkoper kan. Ik denk dat we straks zeggen, dat Corona de aanzet gaf om heel anders te werken en met elkaar om te gaan. En dan heeft het naast veel persoonlijke ellende en verdriet toch ook iets moois opgeleverd”, besluit Roland Sleutjes.
Comments are closed.