In editie 6 van het ArchitectenPunt Magazine wordt aan Dennis Duffels voorzitter van Vereniging FBS aan een aantal stellingen en vragen voorgelegd…
STELLING 1: STABU INSIDE IS EEN TEKEN VAN KWALITEIT
‘Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat STABU een platform is met een degelijke historie en reputatie in gevalideerde data. Die validatie ligt verankerd in de identiteit. Derhalve stelt STABU uitsluitend informatie beschikbaar conform wet en regelgeving. Maar de gebruiker wil ook andere data, denk aan private keurmerken en producent specifieke usp’s. Dat heeft in het verleden tot een hoop gedoe geleid. Dus even terug naar de stelling: ja, met STABU inside ben je zeker van goede data, maar het verlanglijstje van de fabrikant is uitgebreider dan wat nu wordt aangeboden.’
STELING 2: PRESTATIECONTRACTEN MAKEN STABUSYSTEMATIEK OVERBODIG
STABU en dan met name haar nieuwe Bouwbreed, is niet overbodig. Vroeger beschreef je een project met bestekteksten. Nu is degene die de opdracht verleent degene die beschrijft wat hij wenst wat betreft de prestatie van het bouwwerk. Bouwbreed is bedacht om die vraaggestuurde prestatie te kunnen vertalen. De fabrikanten zijn na de introductie enthousiast ingestapt maar hun loyaliteit wordt nog op de proef gesteld doordat het nog niet optimaal functioneert en breed wordt toegepast. Er ligt dus nog wel een enorme uitdaging voor STABU met Bouwbreed.
‘We kunnen bij VBI (Dennis Duffels is hoofd verkoop bij VBI, red.) nog niet uit de voeten met Bouwbreed, omdat we in deze systematiek ons product uitsluitend als een generiek product kunnen beschrijven. Op het moment dat ik specifieke onderscheidende kenmerken van VBI in de systematiek wil zetten blijkt dat nu nog niet mogelijk. Eén van onze productlijnen is groener dan groen, maar dat kenmerk is dus niet toe te voegen. Hiermee is Bouwbreed voor ons niet waardevol genoeg, want het maakt selecteren op prestatie niet mogelijk. Nog niet mogelijk moet ik zeggen, want deze feedback is wel degelijk gehoord en opgepakt.’
STELLING3: TRADITIONELE AANNEMERS ZIJN IN STAAT MET PRESTATIEVRAGEN OM TE GAAN
‘Traditionele aannemers in de letterlijke zin zijn geen vooruitstrevende, moderne of duurzame aannemers. De traditionele aannemer kiest vaak voor het goedkoopste alternatief dat voldoet aan de minimale eis die gesteld is. Derhalve hebben deze aannemers moeite met prestatievragen en ligt daar behoefte aan een kwaliteitsslag. Het uitgangspunt moet namelijk zijn: hoe kom ik tot een maximale prestatie voor het budget dat mijn klant mij geeft. Gelukkig wordt deze insteek door steeds meer aannemers gekozen, mede door de moderne contractvormen die thans gehanteerd worden.’
STELLING4: WAT HEBBEN BOUWERS NODIG OM BETER WERK TE KUNNEN LEVEREN?
‘Dan kom ik even terug op stelling twee. Bouwbedrijven moeten toegang hebben tot goede productendatabases waarin alles te vinden is. Waarin ze prestatiegericht kunnen selecteren en kunnen rekenen op de juiste beschrijving. Ik denk dat daar voor STABU een enorme kans ligt. Er zijn op dit moment in de sector veel verschillende platforms en databases. Iedereen heeft een stukje van het totaal. Maar een aannemer wil niet al die databases af. Het zou prachtig zijn wanneer er één partij is die het óf allemaal heeft óf als een spin in het web dient. Er strijden meerdere partijen om deze positie, maar STABU heeft wat mij betreft absoluut de juiste papieren om hier voor zichzelf en mét anderen een business case van te maken.’
Bouwbedrijven moeten toegang hebben tot goede productendatabases waarin alles te vinden is. Waarin ze prestatiegericht kunnen selecteren en kunnen rekenen op de juiste beschrijving. Ik denk dat daar voor STABU een enorme kans ligt.
STELLING5: HOE ZORGEN WE ERVOOR DAT WE BIJ OPLEVERING MEER KRIJGEN DAN ALLEEN EEN SLEUTEL?
‘Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je bij een product van een paar ton geen gebruiksaanwijzing krijgt, maar daarentegen vaak wel een lijst met opleverpunten. Kijk, een nieuwe auto werkt bij aflevering naar behoren en is volledig krasvrij. Je krijgt een gebruiksaanwijzing en er gaan lampjes branden wanneer het tijd is voor onderhoud. Koop je een woning dan weet je vaak niet wat er allemaal in zit en de onderhoudsinstructie ontbreekt. Daar kan een As Builtdossier uitkomst bieden. Dit product kan op basis van data vanuit bijvoorbeeld de STABU-Systematiek gegenereerd worden. Ik denk dat een verplichting vanuit de overheid hierin enorm zou helpen. De wet (Private) Kwaliteitsborging sorteerde hierop voor maar is nog geen werkelijkheid geworden.’
TOEKOMST
‘Kijkend naar de toekomst ligt één ding vast: de digitalisering van het bouwproces zal alleen nog maar toenemen. Waar je in het verleden een papieren uitwerking had, is het digitaal ontwerpen inmiddels de norm. In zekere zin klikken we een gebouw met de muis in elkaar. Ook het proces van bouwen zelf digitaliseert. Uitvoerders vervangen hun tekeningen steeds vaker voor een versie op de iPad en ook het gebruik van RFID en sensoren neemt toe. Veel producten worden uitgevoerd met een tag waarmee je het product en zijn eigenschappen kunt identificeren. Daarnaast zijn er ingebouwde sensoren die het gedrag van een product bijhouden. Een schuifdeur is na een x aantal keer openen en sluiten aan onderhoud toe en geeft dat zelf aan. Kozijnen vragen op het juiste moment om geschilderd te worden. Dat is direct de link naar digitalisering n. de bouw, in de beheerfase. Een digitaal gebouwdossier biedt concrete en kwantitatieve informatie over onderhoud en geeft bijvoorbeeld direct aan hoeveel strekkende meters kozijn en hoeveel deuren de klus behelst. Data wordt ook in de bouw de rode draad.’
OVER FBS
‘De wereld van databases en datagebruik is enorm in beweging. Deze beweging is voor de gemiddelde fabrikant niet bij te houden. FBS is hét platform voor digitale data-uitwisselingen in de bouw. Ze wijst toeleveranciers de weg in het landschap van bestekteksten, artikeldata, kwaliteit-normeringen en milieukeurmerken. Ze deelt haar kennis en behartigt de belangen van fabrikanten waar nodig. Ze volgt en stimuleert ontwikkelingen in haar werkveld en bouwt communicatiebruggen tussen de marktpartijen. In het bestuur van STABU vertegenwoordig ik de toeleverende industrie, zowel namens het NVTB maar natuurlijk ook met FBS-pet op. Ook op pragmatische niveau ondersteunt FBS, bijvoorbeeld door deelname aan de STABU klankbordgroep. Vorig jaar is, mede vanuit FBS, nog een kritische bijdrage geleverd om het beleid van STABU terug in lijn te brengen met de verwachtingen van haar belangrijkste stakeholders, waaronder de fabrikant. Dat signaal is door STABU opgepakt en bewijst de kracht van onze samenwerking.
Comments are closed.