Op zijn visitekaartje van VBI Verkoopmaatschappij prijkt de functieomschrijving: BIM-specialist. Gert Huttinga doet er meewarig over: “BIM-specialist of BIM-manager? Ik werk op de tekenkamer en scan BIM-protocollen, ondersteun medewerkers en ben hun vraagbaak. Daarbij geef ik trainingen en ik ontwikkel nieuwe software en inderdaad ben ik zeer gedreven wanneer het gaat om ICT-ontwikkelingen. BIM-specialist? BIM-manager? Het moet een naam hebben”.
Op de vraag hoe je BIM-specialist wordt zegt Gert Huttinga: “Het is een ontwikkeling die je doormaakt. Ik werk nu twaalf jaar op de tekenkamer bij VBI en ik groeide door tot teamleider. Daarna kwam ik steeds meer in aanraking met softwareontwikkeling en ik steek daarbij graag mijn neus door het venster. Voor je het weet ben je software-goeroe op het gebied van regelprocessen en protocollen. Anderen komen met vragen als, hoe om te gaan met de aangeleverde bestanden en over de werking van BIM. En dan staat er ineens BIM-specialist op je visitekaartje”.
Wat verstaan we onder BIM?
“Ik vraag collega’s en relaties weleens wat zij onder BIM verstaan. Want wat gaan we doen wanneer we zeggen: ‘We gaan Bimmen?’ Er zijn tal van interpretaties over wat BIM inhoudt. Vertegenwoordigers die een visualisatie van een product, noemen dat al BIM. Bimmen wordt gezien als een projectmodel dat centraal staat en van waaruit, ieder vanuit zijn eigen discipline, informatie aan toevoegt. De realiteit is echter maar al te vaak dat je een inlogcode en een aantal bestanden ontvangt, en je verder in het diepe wordt geworpen. Zoek het maar uit, ik zie over een week het model wel”, aldus Huttinga.
Clash sessies
“Het begint al bij de zogenaamde ‘clash sessies’, oftewel het zoeken en wegnemen van drempels die je tijdens het bouwproces tegenkomt. Over vragen en onduidelijkheden ga je veelvuldig met betrokken partijen bellen en mailen. Werkvoorbereiders zijn vaak veel meer mailbegeleiders, zegt Gert Huttinga lachend. Er wordt eindeloos gemaild en gebeld. Het zou veel efficiënter zijn twee dagen bij elkaar te gaan zitten en die clash sessies fysiek af te werken. Want in een gesprek met elkaar ontstaat veel meer begrip voor elkaars manier van werken en elkaars manier van denken. Verdiep je in het werk van de ander; vraag je af waarom hij het doet op de manier waarop hij het doet. Het zou het proces aanzienlijk versnellen en verbeteren. Dit is een cultuuromslag voor veel bedrijven, ook voor VBI.”
“Toen ik hoorde over BIM-basis ILS verzuchtte ik: Eindelijk.”
Samenwerking installatiebedrijven
Als voorbeeld noemt Gert Huttinga de samenwerking die zijn afdeling momenteel onderhoudt met installatiebedrijven: “Als tekenaar dien ik te weten waarom de installateur die uitsparing in de vloer op die plaats maakt en niet ergens anders. Waar is die uitsparing voor nodig? Pas wanneer we van elkaar het hoe en waarom weten, kunnen we efficiënt samenwerken en hoeven we verderop in het proces niet nog een aantal malen te mailen en te bellen en telkens opnieuw het ontwerp aan te passen. Er wordt te veel getekend vanuit het eigen product en vanuit de eigen beleving en te weinig gekeken naar de vraag: waarom?”
Ontwikkeling van nieuwe efficiënte software
Uit oogpunt van efficiency werken Huttinga en zijn collega’s momenteel aan de ontwikkeling van nieuwe software. “Hoe sneller en efficiënter ontwerpen en berekeningen verlopen, hoe meer we het proces van ontwerpen en voorbereiden optimaliseren. Nu zitten we nog vaak te lange tijd te wachten tot de computer de berekeningen klaar heeft”.
Efficiencyslag
Een belangrijke efficiencyslag valt volgens Huttinga ook nog te maken door alle partijen te laten werken vanuit één tekenmodel. “We noemen dat TITD – Toepassen Intelligent Tekenwerk voor Derden”, aldus Huttinga die een voorbeeld schetst. “Een tekening van een dragende muur is voor dat ik hem in handen krijg al getekend door de architect. Vervolgens tekent de constructeur hem opnieuw, dan komt de aannemer die begint ook weer te tekenen, en vervolgens de kozijnleverancier. Vijf mensen die telkens opnieuw die dragende muur tekenen. Wanneer we dit kunnen terugbrengen naar één model waar iedereen mee werkt maken we grote efficiency-stappen. Waarom kunnen we die muur niet ieder voor zich uit het model nemen en daar zijn eigen informatie aan toevoegen? Dat heeft onder andere te maken dat we allemaal met verschillende software werken of omdat onze technische informatie anders is gecodeerd en dus maar weer opnieuw beginnen te tekenen. In dat kader is BIM-basis ILS (basisleveringsspecificaties) een geweldige oplossing waardoor we in ieder geval de informatie allemaal op dezelfde manier aanleveren. Toen ik BIM-basis ILS zag slaakte ik een zucht en zei: Eindelijk! Want daarmee wordt het risico op fouten daadwerkelijk verkleind”, aldus Gert Huttinga.
Comments are closed.