Bouwbedrijven waren voorheen eerder geneigd om kennis voor zich te houden dan te delen. Maar Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, heeft dat de afgelopen jaren zien veranderen. “Partijen staan meer open voor kennisdeling. Dat is ook nodig met de uitdagingen waar we voor staan.”
“In de Taskforce Bouwagenda bijvoorbeeld, spraken concurrerende bedrijven daar in alle openheid over met elkaar. Hoe gaan we die 4.000 bruggen renoveren? Hoe maken we huizen aardbevingsbestending? Met digitalisering zie je het ook. Allemaal zelf digitaliseren schiet niet op. De hele bouwsector moet meedoen. Zodat we patronen herkennen, standaardiseren, sneller gaan en data makkelijker uitwisselen. Dan krijgen we een digitaal fundament waarop we verder kunnen bouwen.”
We spreken Maxime Verhagen enkele dagen nadat bekend werd dat hij tot 2023 voorzitter blijft van Bouwend Nederland. Getuige de vele positieve reacties op sociale media zijn de leden daar blij mee. Maxime is dat ook, vertelt hij als we hem ernaar vragen: “Het is heel mooi werk. Het is concreet en ik ben veel met trotse bedrijven bezig.”
Een paar voorlopers
Maxime kwam bij Bouwend Nederland in 2013 en in de zeven jaar dat hij nu voorzitter is heeft hij veel zien veranderen, ook als het gaat om digitalisering in de bouw. “In het begin waren maar een paar bedrijven bezig met digitalisering. Bolton Bouw en Ontwikkeling bijvoorbeeld, verkocht huizen in de crisis, mede dankzij het gebruik van 3D modellen en programma’s waarmee ze kopers direct inzicht gaf in bijvoorbeeld het effect van het verplaatsen van de keuken, ook op de kosten. Maar veel bedrijven waren daar toen nog niet mee bezig.”
“BIM stond ook nog in de kinderschoenen. Ik herinner mij een bijeenkomst uit die tijd over BIM. Er waren een paar honderd bestuurders, studenten en afgevaardigden van de overheid bij aanwezig en de niveauverschillen in kennis waren enorm. Daar merkte je heel duidelijk dat die zaal van 200 bestuurders nog echt meegenomen moest worden in wat BIM is en wat je ermee kan.”
Van marketingtool naar strategisch belang
Dat verandert nu, merkt Maxime. “Van spielerei, mooi middel in marketing en manier om faalkosten tegen te gaan, wordt het voor steeds meer bedrijven iets dat zij zien als strategisch belangrijk voor hun bedrijf. Nog lang niet iedereen is zover, we moeten het belang van digitalisering ook nog veel uitleggen, maar de groep bedrijven die digitalisering als noodzaak ziet wordt groter. En er is meer sturing door initiatieven zoals digiGO. Echt digitaliseren lukt ook alleen samen. Een techneut die een leiding trekt, moet dezelfde productnamen en daarmee data gebruiken als de partijen die hem in het bouwproces voor gingen en achter hem aankomen.”
Digitalisering is een voorwaarde
Over de urgentie van digitalisering is Maxime duidelijk. “De bouw speelt een sleutelrol in de maatschappelijke opgaven van verduurzaming, ons land klimaatbestendig maken en voldoende woonruimte realiseren voor iedereen. Digitalisering is een voorwaarde om die opgaven te realiseren. Door het tekort aan handen in de bouw, het tempo dat nodig is en ook door de verwachtingen van de klant. Die klant is bij de koop van bijvoorbeeld een auto gewend om zelf digitaal andere velgen, een andere kleur of een ander dak uit te proberen. Dat willen ze ook bij de aankoop van een huis.”
“En neem het voorbeeld van circulair bouwen. Dan heb je een materialenpaspoort nodig waarin je vastlegt welke materialen je gebruikt. Hoe weet je anders welke materialen in het gebouw zitten?”
Digitaal fundament
Mooie initiatieven zijn er al veel. Van digitalisering én van innovaties waarin digitalisering een cruciale rol speelt. “Onlangs kwam Van Wijnen met het nieuws een fabriek te bouwen in Friesland waar straks duizend woningen per jaar uit komen, BAM is ver met BIM en investeert in 3D printing, Heijmans kwam met de Heijmans One, VolkerWessels investeert in prefab bouwen en ook in het MKB gebeuren mooie dingen. En zo zijn er nog legio andere voorbeelden te noemen uit de sector.”
“Belangrijk is wel: er is zoveel innovatie nodig, dat kun je niet alleen. Daarom zijn initiatieven zoals digiGO, het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving (DSGO) en de versnellingsprojecten ook zo belangrijk.
Het DSGO bijvoorbeeld, voorkomt dat iedereen zelf bilaterale afspraken moet maken over toegang en gebruik van data. Ik roep de hele bouwketen, zowel bouwers, opdrachtgevers als leveranciers, op hun digitaliseringsprojecten aan te melden of aan lopende versnellingsprojecten mee te doen. Allemaal zelf digitaliseren schiet niet op. De hele keten moet meedoen. Zodat we patronen herkennen, standaardiseren, sneller gaan en data makkelijker kunnen uitwisselen. Dan krijgen we een digitaal fundament waarop we verder kunnen bouwen.”
Bouwend Nederland bestaat dit jaar 125 jaar en organiseert op maandag 7 december het online congres Nu Bouwen aan Morgen: een toekomstverkenning 2030. Wat zijn trends en thema’s de komende jaren? Digitalisering speelt hierin een belangrijke rol. Aanmelden voor dit congres kan hier.
Bron: https://www.digigo.nu/nieuws/1797272.aspx
Comments are closed.