De norm voor de milieuprestatie van gebouwen (MPG) wordt strenger. Bij die aanscherping komen ook meer milieu-indicatoren die bepalen hoe milieubelastend een gebouw is. Dat zei Minister Hugo de Jonge tijdens een commissiedebat met Tweede Kamerleden.
Staatssecretaris Heijne van Infrastructuur & Waterstaat sprak steun uit voor circulair bouwen en hergebruik van materialen. Zij ziet de overheid ook als aanjager om dit te stimuleren. De doelstelling vanuit de ‘Klimaatneutrale en Circulaire infrastructuur’ is om in 2030 50% circulariteit in de infrastructuur te hebben bereikt.
Nieuwe MPG per 1 juli 2025
Minister de Jonge vindt het van belang om de lat hoog genoeg te leggen en is voornemens om de milieuprestatie-eis aan te scherpen per 1 juli 2025, wat een ruim half jaar later is dan januari 2025, wat tot nu de streefdatum was. Er is nog debat over de versie van de bepalingsmethode en weegfactoren die hiervoor worden gekozen. De Minister is hierover in overleg met partijen uit de bouwsector.
De Minister benadrukt dat de invoering van de aangescherpte MPG-norm een belangrijke stap is in de richting van een meer duurzame en milieuvriendelijke bouwsector. In mei wil de Jonge met een zogeheten voorhangbesluit komen, met daarin de voorstellen concreet uitgewerkt. Daarover kan de Tweede Kamer dan nog voor de zomer in discussie, zo is de planning. De nieuwe MPG kan dan in werking treden in juli 2025, zo verwacht de minister.
Nieuwe berekeningssystematiek
Een nieuwe berekeningssystematiek voor de milieuprestatie van gebouwen (MPG) is in een internetconsultatie voorgelegd aan de markt. Zoals aangekondigd in oktober 2023 wordt de norm strenger, maar doordat er een nieuwe systematiek is gekozen, lijkt hij juist minder streng geworden.
Afgelopen oktober meldde minister Hugo de Jonge dat de MPG per 1 januari 2025 zou gaan dalen van 0,8 naar 0,5. Deze verlaging verlangt de nodige creativiteit van bouwers, want de meeste woningen die nu gebouwd worden halen die eis nog niet. Voor kantoorgebouwen, stelde De Jonge in oktober, gaat de MPG naar 0,85. Nu staat die nog op 1. De aanscherping, die blijft, maar toch gaat de MPG niet naar 0,5, maar naar 1. Voor kantoren gaat de MPG niet naar 0,85, maar naar 1,55. Dit heeft een aantal oorzaken, valt te lezen in het onderliggende rapport van bureau LBP Sight.
Het aantal milieu impact categorieën (die samen de MPG bepalen) is uitgebreid van 11 naar 19 indicatoren. De uitbreiding heeft tot gevolg dat meer milieueffecten meewegen in de MPG-score, wat resulteert in een hogere MPG. Daarnaast zijn in de oude methodiek weegfactoren gebaseerd op het prijspeil 2014, terwijl de nieuwe versie uitgaat van het prijspeil in 2019. Ten slotte is er nog een andere waarde aan CO2 toegekend. De zogeheten ‘schaduwprijs’ voor CO2 in de nieuwe versie is verhoogd van €50,- per ton CO2 naar €116,- per ton CO2.
Aansluiting op Europese normen
Met deze nieuwe methode wordt aangesloten op de huidige Europese normen die gebaseerd zijn op de EN 15804+A2:2019. Met deze nieuwe dataset worden onder meer de CO2 emissies, de milieueffectcategorieën verzuring, vermesting, zomersmog, humane toxiciteit en ecotoxiciteit inzichtelijker gemaakt.
Behalve een aanpassing van de methodiek voor de MPG-berekening, worden er ook nieuwe gebouwtypen aan toegevoegd, die eerder nog niet binnen de MPG-methodiek vielen. Denk hierbij aan winkels, sportgebouwen of scholen. Deze krijgen straks een MPG-eis van 1,85.
Reacties vanuit de markt
Er zijn uit de markt meer dan honderd reacties gekomen op de nieuwe methodiek. Voor het verwerken van alle wijzigingen en op- en aanmerkingen is “meer tijd nodig”, zegt de minister. Tussen het besluit over de nieuwe MPG en de inwerkintreding ervan zit idealiter minstens een half jaar, “zodat partijen zich erop voor kunnen bereiden”, aldus een woordvoerder van de minister in een toelichting. De Jonge verwacht een definitief voorstel voor wijziging van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving ten aanzien van de milieuprestatie voor bouwwerken voor de zomer aan de Kamer aan te bieden.
Biobased materialen
Een van de vaakst genoemde kritiekpunten die naar voren kwamen in de internetconsultatie over de MPG, waren nieuwe milieu-indicatoren (zoals landgebruik en fijnstofemissies), die als gevolg lijken te hebben dat hout en biobased materialen niet erg goed gewaardeerd worden. De critici en de minister staan hier op één lijn, want ook De Jonge was verbaasd dat de nieuwe MPG biobased materialen zo slecht deed uitkomen. “We hadden gehoopt en gedacht dat die uitkomst beter zou zijn.”
Als oplossing stelt de minister nu voor om deze milieu-indicatoren minder zwaar mee te laten wegen in de berekening. Over hoe dit precies vorm moet krijgen doet hij vooralsnog geen mededelingen.
Meer informatie
Download hier de brief van 2 april met de stand van zaken van minister De Jonge aangaande de MPG
Kijk hier het commissiedebat van 3 april terug.
Bronnen:
https://milieudatabase.nl/nl/actueel/nieuws/invoering-nieuwe-mpg-norm-uitgesteld/
www.bouwwereld.nl/bouwregelgeving/normen/invoering-nieuwe-mpg-uitgesteld-met-zes-maanden
Comments are closed.